Loš izgled i kvalitet povrća na tržištu bacaju sumnju na postupak gajenja, ali i upotrebu pesticida. Proizvođači tvrde da su domaći plodovi kvalitetniji od uvoznih koji su prepuni hormona.
POSLOVICA "Spolja gladac, a unutra jadac" najbolje opisuje kvalitet paradajza koji poslednjih godina možemo kupiti na pijacama. Sočni i slatki plodovi ovog povrća postoje još samo u sećanju potrošača. Proizvodi koji svojim izgledom mame iz gajbica, kada se preseku otkrivaju belu unutrašnjost i duboko korenje, pa se nekad i više od pola ploda mora baciti. Posebna priča su bljutav ukus i vodenost, što baca sumnju na postupak gajenja - upotrebu presticida i ostalih hemikalija.
Više od 70 odsto građana štedi na kupovini osnovnih životnih namirnica, pokazala je anketa koju je sproveo “Blic“. Prosečan srpski potrošač gotovo polovinu mesečnih primanja izdvaja na hranu, sve ređe ide u velike kupovine, a najčešće pazari proizvode koji su na akcijama i sniženjima.
Građani Srbije ne plaćaju najjeftiniju struju u Evropi ako se uzmu u obzir prosečne plate stanovnika različitih zemalja EU. U regionu više kilovata za prosečnu platu mogu da kupe Hrvati i Slovenci, a još više i od njih Nemci, Španci i Česi.
Osnovni argument za povećanje cena struje od 11 odsto za dobar deo javnosti bio je taj što će srpska struja i sa poskupljenjem od 1. avgusta biti najjeftinija ne samo u regionu, već i celoj Evropi. Ako se, ipak, uzme u obzir standard građana izražen kroz prosečne plate, takva statistika ne stoji.
Građani Srbije ne mogu da budu apsolutno sigurni u kvalitet i ispravnost namirnica koje uvozimo, kao i onih koj proizvodimo u Srbiji, ali mogu da budu sigurni da je većina proizvoda koji nam stižu iz Evrope „druge klase“. Na domaćem tržištu dominiraju uvozni proizvodi od mesa, mleka, raznih sorti voća i povrća i pored velikog potencijala za domaću proizvodnju.
Ulje, začini, slatkiši, toalet-papir i prašak za veš samo su neki od proizvoda poreklom iz Srbije koji su jeftiniji u regionu nego kod nas. Niže cene na tim tržištima proizvođači pravdaju borbom sa konkurencijom i kursnim razlikama, ali i monopolima na domaćem tržištu.
1. PRAVO NA ZADOVOLJENJE OSNOVNIH POTREBA Pravo na zadovoljenje osnovnih potreba podrazumeva dostupnost najnužnijih proizvoda i usluga: hrane, odeće i obuće, stambenog prostora, zdravstvene zaštite, obrazovanja i higijene. |
2. PRAVO NA SIGURNOST |
3. PRAVO NA INFORMISANOST |
4. PRAVO NA IZBOR |
5. PRAVO DA SE ČUJE GLAS POTROŠAČA Pravo na zadovoljenje osnovnih potreba podrazumeva dostupnost najnužnijih proizvoda i usluga: hrane, odeće i obuće, stambenog prostora, zdravstvene zaštite, obrazovanja i higijene. |
6. PRAVO NA OBEŠTEĆENJE |
7. PRAVO NA OBRAZOVANJE |
8. PRAVO NA ZDRAVU ŽIVOTNU SREDINU Pravo na zdravu životnu sredinu podrazumeva život i rad u okruženju koje ne predstavlja pretnju zdravlju sadašnjih i budućih pokolenja. |